Závaznost vystavených cen v supermarketu

Pokud nesouhlasí ceny vystavené u zboží a ceny, které jsou k němu následně přiřazeny pokladním systémem, situace je následující (to platí i o neaktuálních slevách, či jinak zastaralých cenových informacích):

a) Při nákupu v supermarketu je závazná až cena zjištěná u pokladny. Až do okamžiku zaplacení kupní ceny si může spotřebitel nákup zboží rozmyslet. Neaktuální označení cen je tedy nemilé překvapení u pokladny, ale právně nezavazuje prodejce ceny dodržet.

b) Na druhou stranu takovéto neaktuální značení cen může pokutovat Česká obchodní inspekce, ke které lze podat podnět.

Důvod je ten, že kupní smlouva vzniká až na základě nabídky, kterou je cena po namarkování zboží u pokladny. Lze tak dovodit např. na základě § 614/3 ObčZ: „Při samoobslužném prodeji dochází k převodu vlastnictví ke koupené věci okamžikem zaplacení ceny za vybrané zboží. Do tohoto okamžiku může kupující vybrané zboží vrátit na původní místo.“ Smlouva tedy nemůže vzniknout dříve, než u pokladny. Dalším argumentem je, že pokladní nemá možnost cenu zboží změnit – může jej jen neprodat, nebo prodat za systémovou cenu (nezávislou na vystavené).

Autor: Martin Loučka

/ číst více /